BundesligaEl Calcio va dominar el futbol europeu durant la dècada dels 80 i els 90. Amb el canvi de segle, el seu relleu el van prendre la Lliga espanyola, autonomenada “Liga de las estrellas”, i una Premier League moderna i rejovenida. El futur immediat apunta cap a la Bundesliga com a campionat dominador del futbol continental. L’arribada de Guardiola al Bayern de Munic servirà per fer més visible una realitat creixent. Alguns han interpretat la decisió del tècnic de Santpedor com un pas enrera perquè significa anar a una lliga menor. D’altres veuen en la decisió de Guardiola una mostra d’intuició sobre quin paper jugarà ben aviat la Bundesliga en el futbol europeu.

El futbol alemany va viure la seva època gloriosa durant la dècada dels 70 i principis dels 80. El Bayern de Munic de Beckenbauer va guanyar tres Copes d’Europa consecutives mentre que equips com l’Hamburg o el Borussia Mönchengladbach també van impressionar el continent. Des de llavors, en els darrers 30 anys tan sols dos equips alemanys han pogut guanyar la Lliga de Campions (Borussia Dortmund el 1997 i el Bayern de Munic el 2001). Aquest panorama podria canviar aviat.

El previsible salt endavant del futbol alemany es basa en els següents motius: la fidelització del públic, una economia racional i sanejada, una bona base de joves jugadors i un increment del nivell futbolístic dels equips, que segurament és producte dels motius anteriors.

L'Allianz Arena és un dels estadis més moderns del món.

L’Allianz Arena és un dels estadis més moderns del món.

La Bundesliga és la lliga europea que compta amb la millor mitjana d’assistència als estadisI la diferència respecte les altres grans lligues és espectacular. La temporada 2011/12, la xifra mitjana d’espectadors de la Bundesliga va ser de 45.116 espectadors. En segona posició, la Premier League se situa en 34.600 mentre que la xifra de la Lliga espanyola és de tan sols 28.796 espectadors per partit. Encara més avall, la mitjana de la Serie A italiana és de 22.466 persones per partit. La raó que explica aquest èxit d’assistència és, sobretot, el preu de les entrades. La temporada 2010/11 el preu mitjà era inferior a 30 euros, 20 menys que el preu mitjà de la Lliga espanyola. A Alemanya les televisions no tenen tan poder a l’hora de configurar el campionat i per això l’aficionat té la sensació que ell és l’autèntic beneficiari de la competició. Cal dir també que la Bundesliga compta amb els millors estadis d’Europa degut a les remodelacions i noves construccions que es van fer pel Mundial 2006. Un gran número d’estadis amb gran capacitat i que generen bons ingressos addicionals gràcies a l’explotació que es fa de les seves modernes instal·lacions.

Pel que fa a la situació econòmica, la Bundesliga és també la que surt més ben parada de les grans lligues europees, lluny dels elevats nivells de deute de la Lliga espanyola o la Premier League. Fa uns deu anys, a Alemanya ja va petar la bombolla televisiva. El 2002 va caure el grup Kirch-Media, el grup que havia comprat els drets televisius de la Bundesliga a cop de talonari, a l’estil Mediapro o Prisa. En aquell moment, els clubs alemanys es van veure obligats a ajustar-se el cinturó en disminuir dràsticament els ingressos previstos. De fet, el Borussia Dortmund (actual bicampió de Lliga) va estar a punt de desaparèixer el 2005. El que llavors va significar una pèrdua de nivell competitiu en primer terme a la llarga pot acabar donant els seus fruits.

El 2013 la Bundesliga celebra el seu 50è aniversari.

La baixada dels guanys televisius va provocar també una major diversificació dels ingressos dels clubs. En dades del 2010, les principals fonts d’ingressos estaven força repartides i eren: la televisió (29%), la publicitat (29%) i els ingressos per dia de partit (21%). És de preveure, però, un augment del percentatge d’ingressos via televisió perquè el 2012 la Bundesliga va renovar a l’alça els drets televisius. De 2013 a 2017 els clubs es repartiran 2.500 milions d’euros tenint en compte els resultats esportius per establir les quantitats que pertoquen a cadascú. Una altra dada que parla bé de l’economia dels clubs alemanys és el percentatge d’ingressos dels clubs destinat a pagar salaris, situat tan sols en el 42%. Força per sota del 59% de la Lliga espanyola o el 63% de la Premier League.

Tot plegat s’explica també observant la propietat dels clubs alemanys. A la Bundesliga hi ha una norma que obliga que el 50% més una de les accions estigui en mans d’una societat futbolística, és a dir, dels aficionats. És a dir, els inversors externs poden accedir com a màxim a un 49% de l’accionariat. Això ha contribuit en la idea de mantenir el futbol com un patrimoni dels aficionats i ha aturat l’ànim de lucre com a objectiu dels clubs. Veient segons quins exemples de la Premier o la Lliga espanyola cadascú pot concloure quin és el millor model.

Alemanya ha renovat el seu estil de joc en els darrers anys.

Alemanya ha renovat el seu estil de joc en els darrers anys.

Finalment, no tot són números en l’actual creixement de la Bundesliga. Durant anys, s’ha treballat bé en el futbol base alemany i en els últims anys no paren de sortir joves futbolistes que han incrementat el nivell futbolístic del país (Özil, Götze, Reus, Neuer, Khedira, Müller, Kroos, Hummels…). A més, molts d’ells són fills d’immigrants que han ajudat a obrir un futbol alemany que amb el seu estil tradicional havia quedat una mica arcaic. Prova d’això és l’actual bon futbol que practica la ‘Mannschaft’ de Joachim Löw.

L’ascens del futbol alemany és ja una realitat. El 2012 va passar a la Serie A i la Bundesliga se situa ja en el tercer lloc del rànquing UEFA de lligues europees, darrera de la Lliga espanyola i la Premier League. Aquesta tercera posició és clau perquè obre la porta a que el quart classificat de la Bundesliga disputi també la Lliga de Campions. D’altra banda, observant l’evolució de la temporada 2012/13, la Bundesliga és l’única lliga europea que compta amb tots els equips vius en les competicions europees abans de que aquestes es reemprenguin el febrer de 2013.

De moment les previsions són només paraules i caldrà esperar els resultats. Però si s’ha d’apostar podríem dir que Europa parlarà aviat alemany no només en economia sinó també en futbol.

Més informació:

Bundesliga: Por qué lo llaman milagro cuando quieren decir lógica

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s